Joga dla osób dojrzałych

JOGA DLA SENIORÓW
 
 
Joga jest podarunkiem dla ludzi w starszym wieku, w którym siła i odporność na choroby maleją. Joga generuje energię i nie trwoni jej. Z jogą patrzeć można do przodu z nadzieją na satysfakcjonującą przyszłość, zamiast opłakiwać przeszłą młodość”. B.K.S. Iyengar

Joga to starożytna, bardzo prosta wiedza z okresu wedyjskiego, która dobrze rozumiana i regularnie praktykowana, pozwala swoim uczniom na zapoznanie się z naturą i poznaniem działania własnego ciała.
 
Joga od kilkudziesięciu lat przyciąga uwagę coraz większej ilości ludzi na świecie. Dla wielu z nich joga to jedynie ćwiczenia fizyczne, dla innych styl życia lub życie w zgodzie z samym sobą i otaczającym nas światem.
 
Krótko mówiąc, ten starodawny system ćwiczeń stanowi jeden z najbardziej popularnych sposobów na odzyskanie sprawności fizycznej, jak również odnalezienie spokoju w dzisiejszym zagonionym świecie.
 
Obecnie na Zachodzie najczęściej praktykowaną odmianą jogi jest Hatha-Joga. Jest to ścieżka fizycznych ćwiczeń, które obejmą m. in. pozycje jogiczne, tzw. asany i techniki oddychania, czyli pranayamę (zobacz więcej). 
Hatha-Joga praktykować można wg wielu metod. Osobom dojrzałym polecić można jogę wg metody Iyengara, w której ćwiczenia polegają na powolnym przyjęciu danej pozycji, wytrwaniu w tej pozycji i spokojnym wyjściu z pozycji, przy jednoczesnym zwracaniu uwagi na prawidłowy oddech. Charakterystyczną cechą tego systemu jest wykorzystywanie do ćwiczeń pomocy, takich jak wałki, klocki, krzesła, pianki, paski i koce. Przybory te sprawiają, że trudne z pozoru ćwiczenia stają się łatwiejsze, bardziej dostępne, możliwe do wykonania i dzięki temu skuteczne.
 
Osoby starsze coraz częściej wybierają zajęcia jogi ze względu na jej prozdrowotny charakter. Praktyka jogi może przyczynić się do poprawy kondycji i funkcjonowania osób starszych, a przede wszystkim spowolnić procesy starzenia. Regularna praktyka asan przynosi wymierne efekty w postaci lepszej kondycji psychofizycznej. Wiele chorób i zaburzeń można wyeliminować dzięki specjalnym pozycjom i technikom oddychania. Terapia jogą wymaga jednak czasu. U niektórych już po miesiącu ćwiczeń zauważalne będą efekty, inni będą musieli poczekać znacznie dłużej. Podstawą procesu leczenia jest regularne powtarzanie ćwiczeń. Sprzyja to wewnętrznemu zaangażowaniu organizmu, harmonii, skupieniu i poprawie kondycji. 

Poniżej scharakteryzowano główne korzyści zdrowotne wynikające z regularnej, długotrwałej praktyki jogi.
 
a) wpływ jogi na narząd ruchu:
 
wzmocnienie i uelastycznienie mięśni, szczególnie mięśni kręgosłupa,
uelastycznienie stawów i zapobieganie zwyrodnieniom i innym zaburzeniom degeneracyjnym,
zapobieganie zmianom zwyrodnieniowym kręgów,
zapobieganie wypadnięciu krążka międzykręgowego,
wzmocnienie klatki piersiowej, barków, ramion, nadgarstków, odcinka krzyżowego i lędźwiowego kręgosłupa,
zapobieganie zmianom związanym z osteoporozą,
poprawa zakresu ruchomości w stawach,
korekcja wad postawy.
 
b) wpływ jogi na układ sercowo-naczyniowy:
 
poprawa wydolności serca,
poprawa ukrwienia mięśni,
zapobieganie chorobie wieńcowej,
obniżenie ciśnienia krwi i tętna spoczynkowego,
 
c) wpływ jogi na układ oddechowy:
 
tonus wszystkich części płuc,
poprawa cyrkulacji krwi,
utrzymanie elastyczności przepony oraz mięśni międzyżebrowych,
zwiększenie pojemności życiowej płuc,
zapobieganie infekcjom płuc,
 
d) wpływ jogi na układ nerwowy
 
wyciszenie umysłu,
zmniejszenie pobudliwości układu nerwowego,
stymulowanie różnych obszarów mózgu,
poprawa wytrzymałości systemu nerwowego i odporności na stres.
 
e) wpływ jogi na układ hormonalny:
 
zrównoważenie poziomu hormonów,
stymulacja gruczołów dokrewnych, pobudzanie szyszynki, przysadki i tarczycy. 

Od wielu lat prowadzone są badania naukowe mające na celu określenie wpływu ćwiczeń jogi na zdrowie psychofizyczne.
W Polsce takie badania prowadzili m. In. prof. Lesław Kulmatycki oraz prof. Janusz Szopa (UTW przy Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie). Krótko podsumowując wyniki  badań prof. Szopy, można stwierdzić, że:
100% osób ćwiczących jogę zauważyło poprawę sprawności fizycznej i kondycji psychicznej (w tym 80% bardzo dużą i dużą)
90% osób uznało korzystny wpływ jogi na obniżenie poziomu stresu (w tym 90% w stopniu bardzo dużym i  dużym)
100% osób odczuło poprawę w odczuwanych wcześniej dolegliwościach (90% poprawę postawy ciała, 67,5% zwiększenie tolerancji wysiłku, 65% zwiększenie głębokości oddechu)
Zauważono również łatwiejsze osiąganie spokoju i zwiększenie dystansu do rzeczywistości – 82,5%, lepszą koncentrację - 90%, wzrost samokontroli – 65%. Ponadto wskazano na korzystny wpływ jogi na rozumienie siebie – 77,5%, sposób myślenia
o sobie i stosunki z innymi 75%, styl życia i samokontrolę 72,5%, sposób myślenia o innych – 65%, poczucie bezpieczeństwa – 50% 
(Szopa, Grabara, Górna, 2009)
 
Najczęściej zadawane pytania dotyczące jogi:

1.       Na co zwrócić uwagę wybierając szkołę jogi?

Najlepiej trafić do szkoły z kilkuletnim stażem. Dowiedzieć się, wg jakiej metody prowadzone są zajęcia. Zwrócić uwagę na salę ćwiczeń. Dobrze oświetlona sala, podłoga na pewno nie z płytek ceramicznych czy kamienia. Dobra wentylacja. Należy upewnić się, że za ścianą nie odbywają się inne głośne zajęcia (np. siłownia lub aerobik). Sprawdzić, czy szkoła wyposażona jest w pomoce do jogi, takie jak wałki, koce, klocki, pianki i krzesła.
 
2.       Czym kierować się przy wyborze nauczyciela jogi?

Przede wszystkim uprawnieniami i doświadczeniem nauczyciela. Dobry nauczyciel na początku rozmawia
o ewentualnych chorobach, ustala indywidualne ćwiczenia. W czasie zajęć wyjaśnia jak wykonać pozycje jogiczne, pokazuje je, udziela rad, koryguje ćwiczących.
Bardzo ważne są kwalifikacje do uczenia jogi. Ostrożnie wybierać nauczycieli po krótkim szkoleniu, zwłaszcza gdy mamy problemy zdrowotne.
 
3.      Jak często uczestniczyć w zajęciach jogi?

Dla osób oczekujących zauważalnych postępów w wykonywaniu asan (pozycji jogicznych) oraz chcących zdecydowanie poprawić stan swojego zdrowia zaleca się uczestniczenie w zajęciach przynajmniej 2 x w tygodniu.
 
4.       Jak wyglądają zajęcia jogi?

Zajęcia trwają 1,5 h.  Ćwiczy się boso, w stroju, który nie krępuje ruchu. Podczas zajęć wykonuje się pozycje  stojące, siady, skłony do przodu, skręty, wygięcia do tyłu, pozycje odwrócone i balanse. Zajęcia kończą się relaksem. Każda
z wymienionych wyżej grup pozycji wywiera inny wpływ na stan naszego zdrowia fizycznego i psychicznego.
 
5.       Czy każdy może uczestniczyć w zajęciach?
 
Pod okiem doświadczonego nauczyciela jogę praktykować może każdy, niezależnie od wieku, płci czy kondycji fizycznej. Osoby przewlekle chore powinny zasięgnąć opinii lekarza prowadzącego.
Copyright ©2017 JOGA KLUB, Szkolenia, Doradztwo, Barbara Majewska
NIP: 784-150-25-77
Ta strona może korzystać z Cookies.
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.

OK, rozumiem lub Więcej Informacji
Informacja o Cookies
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.
OK, rozumiem